آریا بانو

آخرين مطالب

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد اقتصادي

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: دو خودروساز در حال تبانی برای کسب سود بیشتر با برخی از کارگزاری ها و شرکت های بورسی هستند.
به گزارش بازار، جهش میلیاردی قیمت خودروهای چینی در بورس توجه فعالان صنعت خودرو را به خود جلب کرده است. گران شدن خودرو در بورس نشان از شکست سیاست وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو به کمک اتاق شیشه ای را دارد. سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم با وعده کنترل بازار و حذف دلالان طرح عرضه خودرو در بورس را عملیاتی کرد. از زمان عرضه خودرو در بورس تا امروز شاهد افزایش قیمت، عدم کنترل بازار و سه نرخی شدن قیمت ها هستیم.
مزید اطلاع مدیران در راس امر، باید ذکر کرد که بازارهای جهانی خودرو از نظر نظام عرضه به سه دسته؛ «بازارهای توسعه یافته، بازارهای درحال ظهور با جهت گیری صادراتی و بازارهای درحال ظهور با جهت گیری داخلی تقسیم می شوند.» بازار خودرو کشور جزو دسته آخر است که معطوف به مصرف داخلی و تحت تاثیر نوسانات تجاری کشور است. بنابراین «بدعت» عرضه خودرو در بورس نمی تواند تقاضای کاذب این بازار را کنترل یا حتی کاهش دهد. سیاست های دستوری اقتصادی و صنعتی اشتباه که در دولت های گذشته برای صنعت خودرو اتخاذ شده بود، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای وابسته به ارز تبدیل کرده است. با این وضعیت تعلل در امر واردات خودرو با طیف قیمتی متنوع فقط می تواند التهاب این بازار را بیشتر کند.
سهم خودرو در اقتصاد
خودرو در سبد تورمی بانک مرکزی قرار دارد، بنابراین دولت ها برای کنترل ریسک بازار این کالا، شورای رقابت را موظف به قیمت گذاری کردند. شورای رقابت باید حافظ منافع بخش خصوصی صنعت خودرو با قوانین ضد انحصار در مقابل شرکت های دولتی باشد. هرچند که طی پنج سال گذشته عملکرد شورای رقابت وجه تسمیه با نام آن نداشت، این مورد سبب شد دولت سیزدهم با موافقت عرضه خودرو در بورس عملا ساختار شورای رقابت را زیر سوال ببرد؛ چرا که کشف قیمت در بورس کالا در تضاد با نظام قیمت گذاری و عرضه خودرو براساس سیاست های گذشته خودروسازان یا حتی شورای رقابت است.
خودروسازی در کشور 16 درصد از کل صنعت و بیشتر از 2 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی دارد، این صنعت تاکنون فاقد سیاست های اقتصادی و صنعتی بوده است. دولت ها تاکنون براساس تعریف بازارهای جهانی که پیشتر به آن اشاره شد، اقدام به تدوین استراتژی صنعتی و اقتصادی برای تولید و عرضه خودرو نکردند. فقدان استراتژی اقتصادی برای صنعت خودرو می تواند در آینده نزدیک چرخ صنعت خودرو را پنچر کند.
لابی خودروسازان با کارگزاری ها؟
به تازگی گزارشاتی در خصوص جهش میلیاردی یکی از خودروهای چینی در بورس کالا منتشر شده است. محصول مذکور با قیمت پایه 996 میلیون و 500 هزار تومان روی تابلو بورس قرار گرفت، این خودرو چینی در مدت زمان کوتاهی به قیمت 2 میلیارد و 150 میلیون تومان معامله شد.
قیمت خودرو مذکور در کشور چین 14 هزار و 270 دلار است، با احتساب نرخ ارز 37 هزار و 828 تومان، این خودرو در زمان ورود به کشور باید بها 539 میلیون و 805 هزار تومان داشته باشد. با احتساب 40 درصد تعرفه گمرکی قیمت نهایی این خودرو بدون در نظر گرفتن سود خودروساز 755 میلیون و 727 هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که اگر قیمت 2 میلیارد و 150 میلیون تومان را تقسیم بر قیمت ارزی آن کنیم که هم اکنون این خودرو، آن هم با روش های اخیر معامله می شود، به این حقیقت پی می بریم که این خودروی چینی، در واقع با دلار 150 هزارو 665 تومانی به دست مصرف کننده نهایی می رسد!
عرضه خودرو در بورس کالا منجربه سه نرخی شدن این محصول مانند ارز شده است، بنابراین در بازار خودرو رانت زیاد و رانت ضعیف ایجاد شده که بسته به میزان ارتباط و زمان خرید نصیب افراد می شود و به دلیل همین بهره برداران از این رانت ها اجازه کنترل قیمت دربازار ها را نمی دهند و دائم قیمت خودرو ها در بازار نهایی رو به بالا است.
همزمان با این مساله یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار «بازار» گفت: «دو خودروساز در حال تبانی برای کسب سود بیشتر با برخی از کارگزاری ها و شرکت های بورسی هستند، این سیاست خودروسازان فقط برای دریافت سود بیشتر به کمک بورسی ها است.»
باتوجه به قیمت گذاری مشتریان برای خودروها در بورس، وضعیت موجود قابل پیگیری توسط سازمان حمایت نیست. از سویی خودروسازان رغبتی به افزایش عرضه ندارند
این فعال بازار بورس که نخواست نامش فاش شود، در خصوص چرایی عدم توجه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بیان کرد: «باتوجه به قیمت گذاری مشتریان برای خودروها در بورس، وضعیت موجود قابل پیگیری توسط سازمان حمایت نیست. از سویی خودروسازان رغبتی به افزایش عرضه ندارند، زیرا شرایطی را فراهم می کند که به جای دلالان، خودشان سود بیشتری دریافت کنند.»
بیشتر کارشناسان و البته وفاداران خودروسازان معتقد بودند که ورود خودرو به بورس کالا منجربه شفافیت قیمت گذاری و حذف دلالان می شود. ظاهرا سیاست اخیر خودروسازان برای بازار سازی به کمک شرکت های بورسی نشان از آن دارد که اتاق شیشه ای چندان شفاف نیست. شاید بزودی دلالان بازار جای خود را به برخی از سودجویان بورسی دهند که با تبانی دست مشتریان حقیقی را از محصولات کوتاه تر خواهند کرد.
نکته قابل توجه اینجاست که شرکت های خودروساز زودتر از تعهد تعیین شده در بورس کالا محصولاتشان را به مشتریان عرضه می کنند، این مورد نشان از رضایت تولیدکنندگان در خصوص نظام عرضه خودرو در بورس دارد. خودروسازان با بهانه گرانی ارز به دنبال فرار از مساله تبانی با شرکت های بورسی در خصوص افزایش قیمت هستند، شاید بهتر باشد شورایعالی بورس نسبت به عملکرد و عرضه محصولات خودروسازان به بورس نظارت بیشتری داشته باشد.
عرضه خودرو در بورس دو چالش برای مشتریان ایجاد کرده است، نخست اینکه بیشتر مشتریان نسبت به خرید خودرو در این مکانیزم آشنایی ندارد. دوم اینکه، بورس کالا وضعیت کم بودن فرصت را برای مشتریان حقیقی ایجاد کرده است، با در نظر گرفتن مبحث کشف قیمت در بورس توان مالی خریداران حقیقی نسبت به سود جویان نیز کاهش بیشتری خواهد یافت.

آریا بانو

بورس برای واردکنندگان چالش است
باتوجه به این موضوع که وزارت صمت در نظر دارد که عرضه خودروهای وارداتی را از کانال بورس انجام دهد، این مساله بزودی می تواند چالشی برای بازرگان و مشتریان ایجاد کند. زیرا مکانیزم فروش خودروهای وارداتی به شیوه بورس مقدار سود و زیان بازرگانان را مشخص نمی کند. چندی پیش مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس به خبرنگار «بازار» گفت: «بارها مخالفت خود با عرضه خودرو در بورس را اعلام کردیم، اگر مدتی دیگر سیاستگذاران صنعت خودرو به این نتیجه برسند که شیوه عرضه خودرو در بورس ناکارآمد است، حذف بورس باتوجه به جهش های قیمتی در آن می تواند قیمت محصولات در بازار را چند برابر کند.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص کشف قیمت محصولات وارداتی در بورس اظهار داشت؛ «قیمت گذاری خودروهای وارداتی در بورس نمی تواند زمینه کاهش قیمت خودرو در بازار را ایجاد کند، چراکه بازارسازی انجام شده توسط برخی از شرکت ها در بورس منجربه گرانی خودرو در بازار آزاد خواهد شد. بنابراین سیاست دولت برای تعدیل قیمت ها به کمک بورس با شکست همراه خواهد شد.»
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص عرضه خودرو در بورس، به خبرنگار «بازار» گفت: «دولتمردان شهامت آزادسازی قیمت خودرو را ندارند، بنابراین سعی کردند با عرضه خودرو در بورس زمینه افزایش نقدینگی و کاهش زیان تولیدکنندگان را فراهم سازند. هرچند قیمت گذاری دستوری خودرو با وجود مکانیزم بورس همچنان زیان روز افزون برای خودروسازان به دنبال دارد، ولی باید دولت نسبت به افزایش عرضه خودرو در بورس یا آزادسازی قیمت خودروها تصمیم جدی اتخاذ کند.»
نعمت بخش در خصوص سیاست عرضه خودرو در بورس، به «بازار» توضیح داد: کشف قیمت خودرو در بورس می تواند مزیت محسوب شود، اما بارها نسبت به نظام عرضه خودرو براساس سود حاشیه بازار موضع گیری کردیم. اگر خودرو براساس سود حاشیه بازار عرضه شود به سرعت در کاهش تقاضا کاذب اثر گذار و تعادل نسبی قیمت را فراهم می کند. هر بار وزارت صمت برای اجرای این سیاست بهانه جدیدی عنوان می کند، ولی با عرضه خودرو در بورس می توان نسبت به تغییر موضع وزارت صمت امیدوار بود.
پس از بورس چه می شود؟
بازار خودرو کشور متاثر از «رفتار هیجانی» مشتریان و وابسته به نوسان ارز است، باتوجه به افزایش قیمت خودروها در بازار و البته بورس احتمال گرانی چشمگیری با حذف بورس وجود دارد. اگر قرار باشد پس از مدتی نظام عرضه و فروش خودرو با سیاست آزادسازی قیمت ها و خصوصی خودروسازان انجام شود، با در نظر گرفتن لابی خودروسازان به کمک برخی از شرکت های بورسی، محصولات داخلی در بازار میلیاردی قیمت خواهند داشت. در شرایطی که خودرو چینی درجه دو با قیمت پایه 996 میلیون تومان عرضه و با بها 2 میلیارد و 150 میلیون تومان معامله می شود، نشان از گرانی میلیاردی در صورت کنارگذاشتن بورس دارد.
بنابراین وزارت صمت به کمک وزارت اقتصاد تا پیش از شکل گیری مافیا بورس و ایجاد دلالان جدید برای بازار خودرو، بهتر است شیوه عرضه خودرو را تغییر و قیمت گذاری را آزاد کند. شاید در این شرایط تقاضای کاذب کاهش و قیمت ها روی ارزانی را به خود ببینند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیکاری سینماگران

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

موسیقی بی کلام امشب را با ساز گیتار بشنوید

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

طرز تهیه ترشی گوجه‌ سبز؛ طعمی جدید و جذاب

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

زود عصبی می شوم و دست خودم نیست

ادعای تازه مسئولان وزارت کشور درباره کاهش طلاق

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

بنشین! مرو!

شب ماند و او دیگر نیامد

مقایسه مورینیو و ده‌روسی از زبان آزمون

سردار آزمون از آینده فوتبالی‌اش می‌گوید!

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت

واکنش تند به پیشنهاد حذف سپاهان از فوتبال ایران